FRISVAD TEGLVÆRK
UTM 32N: N 6168000, E 468960 - Ref.nr. 69.03.
Ejer:
19??-19?? Ukendt
Teglværk umiddelbart syd for Frisvad. Lukket 19?? .
Bane anlagt ????, nedlagt 19??.
Sporvidde 600 mm. Trækkraft ukendt.
HOLGER JESSEN, Tinghøj
UTM 32N: N 6168500, E 466500 - Ref.nr. 69.xx.
Ejer:
1945 Vognmand Holger Jessen, Tinghøj, Varde (tlf. Orten 20)
Formentlig tørveproduktion. Beliggenhed ukendt.
- - - -
23-3-1945, 24-3-1945 - VESTKYSTEN - ESBJERG
Ca. 200 m tipvognsspor ønskes til leje for sommeren. Vognmand Holger Jessen, Tinghøj, Varde, tlf. Orten 20.
HOLGER PEDERSEN, Janderup
UTM 32N: N 6164200, E 460800 - Ref.nr. 69.xx.
Ejer:
1947 Holger Pedersen, Janderup
Tørveproduktion. Nærmere beliggenhed ukendt.
- - - -
1-4-1947, 2-4-1947 - JYLLANDSPOSTEN
Tørvemateriale til salg. En Esbjerg presser, et spil, dyndvogn og rullevogne samt 100 m spor. Holger Pedersen, Janderup st., Vestj.
BLAKSMARK MERGELLEJE
UTM 32N: N 6170900 E 467300 - Ref.nr. 65.02.
Ejer:
1907-1912 Blaksmark Mergelbane I/S
Entreprenør:
1909-1912 H. Hoffmann & Sønner, Brabrand
Mergelbane med flytbare spor i årene 1907-1912 fra mergelleje ved hovedvej A 11, oprindeligt med spor og vogne lånt fra Hedeselskabet.
Mergelselskabet startede selv kørslen i 1907 med motorlokomotiv, men overdrog 1909 arbejdet til entr. H. Hoffmann & Sønner, som anvendte damplokomotiver og havde kraftigere materiel (785 mm). Kørslen afsluttedes 1912.
Motorlokomotiver 700 mm (Mergelselskabet)
(1) ? ? pm CBH ? 1907 CBH? 10 hk
(2) ? ? pm FJM ? 1909 Atlas 8 hk
(1) Ny. 1909? solgt til Rindum Mergelleje (49.03).
(2) Ny. Motor type 6E nr. 1536. Ikke leveret?
Senere Hvelplund Mergelleje (61.04).
Damplokomotiver 785 mm (Hoffmann & Sønner)
(11) ? B t Hanomag 4573 1906
+
+
+
(11) 1912 til Strelluf mergelleje (65.10).
- - - -
14-7-1897 - INGENIØREN
Notits: Mærgelbanen. Hedeselskabets ingeniør, som har leveret tegning og overslag til mærgelbanen fra Varde over Blaksmark til Lydum, ventes til Varde i slutningen af næste uge for at konferere med byrådet angående banegården og retningslinien. Byrådet holder møde om sagen lørdag aften den 17de ds.
21-5-1909, 22-5-1909 - DEMOKRATEN
Jordarbejdere kan få arbejde ved Blaksmarks Mærgelleje, 1 mil fra Varde. Timeløn 35 øre. Hoffmann & Sønner.
11-7-1911, 13-7-1911, 15-7-1911, 17-7-1911, 19-7-1911 - JYLLANDSPOSTEN
Lokomotivfører. En lokomotivfører med certifikat antages ved Blaksmark mergelbane pr. Varde. Helst ugift. Nærmere ved henvendelse til entreprenør Hoffmann, Varde.
20-4-1912, 21-4-1912, 23-4-1912 - JYLLANDSPOSTEN
Jordarbejdere. Otte à ti dygtige arbejdere antages ved Blaksmarks Mergelbane pr. Varde.
22-6-1912, 23-6-1912, 25-6-1912 - JYLLANDSPOSTEN
6 à 8 dygtige jordarbejdere antages ved Blaksmark Mergelbane pr. Varde. H. Hoffmann & Sønner.
MEJLS MERGELLEJE
UTM32: N 608, E 549 - Ref.nr. 65.09.
Ejer:
1925-1928 Blaksmark Mergelselskab
Entreprenør:
1925-1928 Knud & Tyge Lind, Lyngby
Mergelbane med flytbare spor fra mergelleje øst for hovedvej A 11.
Kørslen startede 1923 fra Blaksmark mergelleje (65.03), men 1925 flyttedes gravningen til Mejls, hvorfra kørslen afsluttedes i 1928.
Sporvidde 600 mm. Trækkraft damplokomotiver.
Motorlokomotiv
(1) ? B bm Som ? 1926 Ford 40 hk
(1) Eventuelt AD-lokomotiv. Overjordstransport.
Damplokomotiver
Se Blaksmark Mergelleje 65.03.
BLAKSMARK MERGELLEJE
UTM 32N: N 6170900, E 467300 - Ref.nr. 65.03.
Ejer:
1923-1925 Blaksmark Mergelselskab
Entreprenør:
1923-1925 Knud & Tyge Lind, Lyngby
Mergelbane med flytbare spor fra samme mergelleje som 65.02.
Kørslen startede 1923, men 1925 flyttedes gravningen til Mejls mergelleje (65.09), hvor kørslen afsluttedes i 1928.
Sporvidde 600 mm. Trækkraft damplokomotiver.
Motorlokomotiv
(1) ? B bm AD ? ? AD ?
(1) Muligvis tilhørende underentreprenør. Anvendt ved overjordstransport.
Damplokomotiver
(11) ? B t OK 1297 1904 40 hk
(12) ? B t OK 5625 1912 50 hk ?
(13) ? B t OK 6331 1913 50 hk
(14) ? B t OK 6811 1914 50 hk
(15) ? B t OK 11215 1927 40 hk
(16) ? B t OK 11526 1927 30 hk
(17) ? B t OK 11214? 1926 40 hk
(18) ? B t Hens 11684 1913
(19) ? B t Jung 2031 1913 ( 700 mm? 1934? )
(11), (13), (14), (18) kendes herfra.
- - - -
11-4-1924, 12-4-1924 - JYLLANDSPOSTEN
Til Blaksmark Mergelleje søges straks en dygtig lokomotivfører med faglig uddannelse, så han kan udføre forefaldende reparationer. Skriftlig henvendelse til ingeniør Lind, Lindevej, Silkeborg.
9-9-1924, 10-9-1924 - JYLLANDSPOSTEN
Jordarbejde. Til en underentreprenør ønskes straks bortakkorderet afrømning af ca. 3000 kubikmeter overjord ved Blaksmark Mergelleje pr. Varde.
22-7-1928 - JYLLANDSPOSTEN
Auktion over barakker. Torsdag 26. juli afholdes auktion efter begæring af ing. K. Lind, Varde over 3 barakker i Blaksmark Mergelleje. ....
21-4-1944 - VESTKYSTEN - ESBJERG
Artikel: Blaksmark Mergelbanes historie.
Siden er senest
rettet
8-4-2015
4-3-2020
ORTEN TEGLVÆRK
UTM32: N 608, E 557 - Ref.nr. 65.04.
Ejer:
1946 Haltrup & Hesselho Teglværker, Akts., Nordenskov.
19?? Varde Teglværker A/S
Teglværk opført 1946 i vestlige del af Orten med maskiner mm. fra Haltrup Teglværk (66.06). Oprindeligt spilbane.
Bane anlagt 1946, nedlagt 196?.
Sporvidde 600 mm. Trækkraft oprindeligt spil, senere motorlokomotiv.
Motorlokomotiv
(1) - B bm PM 11219/184 1937 Ford 55 type PM-F
(1) Købt 1950. Oprindeligt leveret til Graasten Teglværk (93.02).
19?? solgt til Egebjerg Teglværk (110.02), senere på Orebo
Teglværk (111.04) med samme ejer, Ruds Vedby Teglværk
(114.03), før 197? solgt til privatperson ved Hedehusene.
- - - -
XXX
KARLSGÅRDE DAMBRUG
UTM 32N: N 6166850, E 473200 - Ref.nr. 69.xx.
Ejer:
1948 ?
Dambrug ved Karlsgårdeværket.
Bane anlagt 19??. nedlagt 19??
Sporvidde 600 mm. Trækkraft motortrolje.
(1)
HANS JEPSEN, Skonager
UTM 32N: N 6166xxx, E 4729xx - Ref.nr. 69.xx.
Ejer:
1945 Hans Jepsen, Skonager
Beliggenhed ukendt.
- - - -
2-10-1945, 5-10-1945 - VESTKYSTEN - ESBJERG
Tipvognsspor. Ca. 80 løbende meter og en trolje egnet til transport af mejerispande ønskes til købs. Hans Jepsen, Skonager, Telefon 28 Næsbjerg.
RICHARD PEDERSEN, Næsbjerg
UTM 32N: N 6164xxx, E 4748xx - Ref.nr. 69.xx.
Ejer:
1943-1945 Richard Pedersen, Næsbjerg
Tørveproduktion. Nærmere beliggenhed ukendt.
- - - -
22-1-1943 - VESTKYSTEN - ESBJERG
100 m jernspor og en trolje ønskes til leje for indeværende tørvesæson. Richard Pedersen, Næsbjerg.
1-2-1944, 4-2-1944 - VESTKYSTEN - ESBJERG
50 meter spor med eller uden spil, ønskes til leje. Richard Pedersen, Næsbjerg, tlf. 12 kan benyttes.
24-3-1945 - VESTKYSTEN - ESBJERG
Vejen-presser med eller uden elevator, samt 3 rullevogne ønskes til købs. Rikard Pedersen, Næsbjerg, telf. 12 kan benyttes.