TORNEVÆRKET
UTM32: N 6122500, E 865100 - Ref.nr. 134.02.
Ejer:
1898-1924 I/S Bornholms Kaolinslemmerier (550 mm internt)
1924- Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik A/S
Kaolinslemmeri opført 1898 2 km nordøst for Rønne. Ca. 1 km bane med sporvidde 785 mm fra grave til værk. 550 mm sporvidde internt.
Bane anlagt før 1899, nedlagt 197?.
Motorlokomotiver:
(1) T-2 B bm Hasle ? - ? Chev ? +
(2) 9 B dm KM ? ? Fds ? +
(3) 14 B KM ? ? ? ? +
(4) ? B KM ? ? ? ? +
(5) - B dm KM ? ? Fds ? +
(1) 1979 solgt til IBK-medlem.
(2) Ca. 1972 fra Hasleværket '9' (133.03). 197?-1985 brugt ved
Sildefesten i Hasle.
1986 solgt til privatperson, Stormosebanen, Smørum 'SMJ 1'.
(3) Ca. 1968 til Hasleværket '14' (133.03).
(4) Ca. 1972 fra Hasleværket (133.03).
(5) Købt 19?? fra entr. Topsøe-Jensen & Schrøder, København 'DL 2'.
1979 solgt til IBK-medlem.
Torneværket T-2. Foto: Peter Andersen juli 1972
BUSKEVÆRKET
UTM32: N 6121130, E 865500 - Ref.nr. 134.03.
Ejer:
1871-1924 I/S Bornholms Kaolinslemmerier
1924-19?? Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik A/S
Kaolinslemmeri opført 1871 ved Buskegård nordøst for Rønne.
Lukket 19?? . Området bortgravet.
Bane anlagt ?? , nedlagt 19?? .
Spilbane, sporvidde ukendt.
RABEKKEVÆRKET
UTM 32N: N 6120850, E 865650 - Ref.nr. 134.05.
Ejer:
1890-1912 Dansk Chamottevare-Fabrik lmt.
1912- Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik A/S
Klinkerfabrik opført 1890 ved Rabekkegård 2 km øst for Rønne. Sidespor fra RNJ/DBJ.
Bane med sporvidde 785 mm anlagt ?? , nedlagt 19?? .
Motorlokomotiver:
(x) ? B bm PM ? 1928 Fds ?
(1) 5 B bm Hjl ? 19?? ? ?
(2) 7 B bm Hjl ? 19?? ? ?
(3) 9 B bm Hjl ? 19?? ? ?
Formentlig hjemmebyggede. Ligner Henriksen & Kählers lokomotiver i bl.a. Hedehusene.
- - - -
3-2-1928 - BORNHOLMS TIDENDE
Notits: Rønne. Et 'benzinlokomotiv'.
Rahbekkeværket har gennem Automobilforretningen 'Bornholm' bestilt et Ford-lokomotiv til at trække værkets tipvogne. Lokomotivet er dansk arbejde, idet det er fremstillet på 'Pedershaabs Cementindustri' i Brønderslev. Det ligner et lille damplokomotiv, men er i virkeligheden en slags Fordson på hjul. I Sverige og Norge benyttes den slags lokomotiver meget i minerne.
RABEKKEGAARD KAOLINSLEMMERI
UTM32: N 6120820, E 865530 - Ref.nr. 134.06.
Ejer:
1873-1912 Kaolin-Industri-A/S
1912-19?? Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik A/S
Kaolinslemmeri opført 1874 ved Rabekkegaard øst for Rønne. Lukket 19?? .
Bane med sporvidde ca. 450 mm, anlagt ?? , nedlagt 19?? .
HASLEVÆRKET
SORTHATVÆRKET
UTM32: N 6127000, E 863750 - Ref.nr. 133.03.
Ejer:
1843-1865 Hasle Kulværks Interessentskab
1859-1875 Sorthat Kul- og Teglværk I/S
1867-1869 A.P. og Jeppe Jørgen Colberg
1869-1872 Jeppe Jørgen Colberg
1872-1878 A/S Bornholms Kul- og Teglværker (likv.)
1878-1889 A/S ?? (Vekselerer M.S. Meyer)
1889- Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik A/S
Oprindeligt Hasle Kulværk (1844) og Sorthat Kulværk samt teglværket Gammelværk, som alle ca. 1866 erstattedes af et nyt værk. Hestebane anlagdes 1877 fra værket til Hasle havn. Kulbrydningen blev senere indstillet, og teglværket kraftigt udvidet.
Ca. 4 km bane med sporvidde 785 mm fra værket til Hasle havn, samt spor til grav syd for Bagå, foruden interne spor på fabrikken.
Bane til graven anlagt (før) 1866, nedlagt 1971.
Bane til Hasle havn anlagt 1877, nedlagt 1963.
Trækkraft oprindeligt heste og håndkraft, fra 1936 motorlokomotiver, som tilsyneladende blev flyttet rundt mellem Hasle Klinkers værker.
Motorlokomotiver:
(1) 1 B bm Hasle? 1936 Ford ?
(2) 2? B bm Hasle? 1936 Ford ?
(3) 5 B ? ? ? ? ?
(4) 6 B Hasle ? ? ? ? ?
(5) 7 B bm Hasle ? ? ? Ford ?
(6) 9 B dm KM ? ? Fds ?
(7) 10 B ? ? ? ? ?
(8) 14 B KM ? ? ? ?
(9) ? B KM ? ? ? ?
(10) ? B KM ? ? ? ?
(11) ? B KM ? ? ? ?
(12) ? B KM ? ? ? ?
(1) Anskaffet til havnebanen. Udrangeret 1963.
(2) Anskaffet til havnebanen. Udrangeret 1963.
(6) Ca. 1972 til Torneværket (134.02) '9'. 197.-1985 brugt ved Sildefesten i Hasle. 1986 solgt til privatperson, Stormosebanen, Smørum 'SMJ 1'.
(8) Ca. 1968 fra Torneværket (134.02) '14'.
(9) Ca. 1972 til Torneværket (134.02).
Øverst: Tog på broen over Bagå. Foto: Jan Koed.
Nederst: Kastrup-motorlokomotiv. Foto: Jan Koed.
Siden er senest
rettet
28-2-2021