DYRNÆS TEGLVÆRK
DYRNÆSBROEN
UTM 32N: N 6198868, E 688588 - Ref.nr. 106.03.
Ejer:
18??-1890 Jægerspris Stiftelse?
Dyrnæs Teglværk opført 1872, lukket 1890.
Anløbsbro i Roskilde fjord med ca. 450 m spor til Dyrnæshuset.
Bane anlagt 1875?, nedlagt 1932?
Sporvidde ukendt.
- - - -
G IX 2 3 Dyrnæs Anlægsbro
17-8-1954 Vandbygningsdir. til Min.f.off.Arb. :
Vedr. den modtagne sag om Dyrnæs Anlægsbro:
Den omhandlede anlægsbro er formentlig anlagt i 1875, efter at Ind.min. samme år har givet tilladelse til broens opførelse. Broen tilhører Jægerspris Stiftelse og er beliggende i Roskilde fjord udfor Nordskoven.
Den er angivet på søkortet og er 440 m lang og består af en jorddæmning, beklædt med sten på siderne, og med en græsklædt krone af bredde 2,5-3 m. På kronen findes svellerester fra et spor, der i sin tid har været benyttet til transport af produkter fra et nu nedlagt teglværk. Broen afsluttes yderst af et stenfyldt hoved med indfatning af pæle.
Det fremgår af andre skrivelser i sagen, at broen formentlig ikke har været brugt siden 1898, og brohovedet ikke siden 1932.
(Vandbygningsvæsenets arkiv (SA edb-nr.8004616731 )
KYNDBY HUSE BRO
UTM 32N: N 6189320, E 681280 - Ref.nr. 106.07.
Ejer:
1923-19?? Gårdejer Jørgensen, Jungedal gård
Grusgrav ved Jungedal gård nord for Kyndby. Ca. 200 m lang skibsbro i Isefjord anlagt 1923/25. Broen udgør i dag en del af dæmningen om Kyndbyværkets lagerplads.
Bane anlagt 1923, nedlagt 19??.
Sporvidde ukendt. Trækkraft ? - Heste på anlægsbro.
- - - -
G IX 2 14 Kyndby Huse Bro
24-6-1926: Min.f.off.Arb. til Vandbygningsdir.:
D.d. er tilskrevet Ingeniør Erik Bruun:
I anledning af Deres henvendelse og efter forhandling med Mar.Min. og VBDir. er der følgende ændring i vilkårene for bibeholdelse af den af Dem anlagte bro ved Kyndby Huse: .... .
16-3-1925: Erik Bruun (F. Hinrichsens Eftf. Ingeniør-, Entreprenør- og Tømrerforretning, København B.) til Min.f.off.Arb. (afskrift):
Broanlægget består af en vinkelret fra kystlinien i retning sydost-nordvest udgående 200 m lang stenklædt jord- og stenfyldt dæmning med ca. 3,5 m bred krone; på de yderste 40 m er dæmningen over daglig vande udført som en jord- og stenfyldt tømmerkonstruktion af 2,5 m's bredde. Dæmningens planum stiger fra ca. 2,0 m ved land til ca. 2,8 m ved den yderste ende.
Til dæmningens yderste ende slutter sig en anlægsmole, der drejer i retningen sydvest til vest-nordøst til øst og har en længde af 36 m, hvoraf de 9 m indgår i en kurve ved tilslutningen til landdæmningen. Anlægsmolen er på den mod land vendende side bygget som bolværk på 2,5-3,5 m's vanddybde. molens vestre ende og dens mod søen vendende side er dækket af søstenkastning. Anlægsmolen er på det lige stykke 5 m bred, i kurven 7 m, aftagende til 6 m ved tilslutningen til landdæmningen. Planum for anlægsmole (incl. kurven) og ca. 9 m af landdæmningen er beskyttet mod søen ved en træskærm.
Molen kan anløbes af fartøjer med ca. 8-9 fods dybgående og er beregnet til at skulle give læ praktisk taget i alle tilfælde.
På dæmning og anlægsmole er nedlagt svært tipvognsspor, således at tipvognskørsel kan foregå ved hestetræk. Derimod kan dæmningen ikke befærdes af køretøjer.
Allerbødigst Erik Bruun.
21-4-1925: VBV Ing.kt. Helsingør: Til Vandbygningsdir.:
Vedr. en af Ing. Erik Bruun, København i Isefjorden udfor Kyndby Huse for private midler anlagt anløbsbro:
Efter at have besigtiget forholdene, kan jeg oplyse:
Pågældende kyststrækning, hvis indhold af singels og større sten påtænkes udvundet og udskibet dels som singels dels som skærver, er tilligemed den nærliggende Jungedal gård købt af den nuværende ejer, gårdejer Jørgensen, for ca. 2 år siden.
Udskibningsbroen med tilsluttende troljesporanlæg på forstranden, stenknusemaskiner m.m. angives af gårdejeren at have kostet ialt ca. 100000 kr. Det opgives, at der fra denne i alt er udskibet 125 (m?)³ singels og skærver.
Udskibningsbroen, der fandtes udført som beskrevet af ingeniør Bruun, var i hovedsagen færdig, idet der kun resterer en del stenfyld i søstenskastningen på broens mod søen vendende yderside. Broens bygning fordyredes i væsentlig grad ved, at den i isvinteren 1923/24 blev delvis ødelagt af isen.
....
Intet om, hvad der senere er sket med broen!
(Vandbygningsvæsenets arkiv (SA edb-nr.8004616731 )
SELSØ TEGLVÆRK
UTM 32N: N 6183470, E 689340 - Ref.nr. 109.01.
Ejer:
19??-19?? Selsø gods (Baron Plessen)
Teglværk ved vejen mellem Selsø kirke og Præsteled bro. Lukket.
Ca. 100 m bane mellem værk og grav på modsatte side af vejen.
Bane anlagt 1934, nedlagt efter 1962.
Sporvidde 600 mm. Trækkraft heste, senere motorlokomotiv.
Motorlokomotiv
(1) ? B ? ? ? ? ? ?
(2) ? B ? ? ? ? ? ?
(1) Eksisterede formentlig 1953.
Solgt 19?? til privatperson (?).
- - - -
13-6-1934 - FREDERIKSBORG AMTS AVIS
Notits: Sønderby. Selsø Teglværk der i de sidste måneder har gennemgået en fuldstændig modernisering, sattes lørdag eftermiddag i gang for første gang efter omforandringen.
Der er opført en ny maskinbygning 22 m lang og 10 m bred, der foruden maskinrummet har redskabsrum, opholdsstue for mandskabet og kontor.
Murer- og tømrerarbejdet er udført af murer Poulsen og tømrermestrene Ammitzbøll og Jensen, Skuldelev. Anlægget er iøvrigt fra først til sidst dansk arbejde.
Til stede ved afleveringen var bl. a. ejeren af teglværket, Baron Plessen, Selsø-Lindholm, Baron Roahr, inspektør Holm og godsfuldmægtig Rasmussen.
Når teglværket kommer i fuld drift, hvilket sker når tipvognssporet er færdigt, vil det kunne fremstille 35,000 sten daglig. Teglværkets daglige ledelse forestås af teglbrænder Ignatz Olzina, der har været på teglværket i 22 år. Virksomheden sysselsætter nu 14–15 mand, og man håber at nå til at kunne beskæftige 20. Det er altså ikke nogen helt lille virksomhed, og dets eksistens har sin betydning for arbejdsmulighederne i kommunen. Foruden mursten vil værket også fremstille rør.
15-11-1935 - FREDERIKSBORG AMTS TIDENDE
Notits: Skuldelev-Selsø sogneråd har holdt møde. ....
Selsø Teglværk androg om tilladelse til nedlægning af tipvognsspor tværs over vejen.
Vedtoges at stille andragende til amtet herom med sognerådets anbefaling.
19-5-1951 - FREDERIKSBORG AMTS AVIS
En 10 HK Thrige motor, 100 m kabel, 1¼ m³ tipvogne og en Bedford 3½ ton 1935 sælges. Telefon Selsø 75.
19-7-1952 - BERLINGSKE TIDENDE
(Sælges:) Tipvognslokomotiv, 600 mm spor, 4 stk. 1¼ m³ tipvogne, 3½ ts. Bedford lastbil, 1935, nyt gummi. GEntofte 58 16, Selsø 75.
- - - -
Spøer - Hovedbog 1953-58:
1957: Spordele, vogndele, div. (600 mm)
1958: Div.
Spøer - Hovedbog 1958-61:
1959: Vogndele, div. (600 mm)
1960: Spordele, vogndele, div.
20-5-1960: 1 brugt skifte 10 kg højre 600 - 128 mm sveller 7 meter leveret 5 meter.
Spøer - Hovedbog 1961-64:
1962: Spordele, vogndele, div. (600 mm)
CARL C. HANSEN, Skibby
UTM 32N: N 6182xxx, E 685xxx - Ref.nr. 109.xx.
Ejer:
1923 Maskinfabrikant Carl C. Hansen, Skibby
Formål ukendt.
- - - -
9-5-1923, 12-5-1923, 15-5-1923 - JYLLANDSPOSTEN
Tipvognsskinner. 500 meter brugte tipvognsskiner, helst 7 kg med eller uden lasker, købes. Billet med pris sendes til maskinfabrikant Carl C. Hansen, Skibby, Sjælland.
EJBY BRO
UTM 32N: N 6175880, E 678310 - Ref.nr. 109.06.
Ejer:
19??-19?? Ejby Brolaug ?
Fiskerihavn ved Bramsnæsvig. Spor på nordmolen.
Bane anlagt 191?, nedlagt 19??.
Sporvidde ukendt. Håndkraft?
LYNDBY BRO
UTM 32N: N 6173100, E 684750 - Ref.nr. 109.02.
Ejer:
190?-19?? Andelsselskabet 'Baadfarten Lyndby-Roskilde'
90 m lang anlægsbro i Roskilde fjord med tipvognsspor.
Bane anlagt 1908?, nedlagt 19??.
Sporvidde ukendt. Håndkraft?
- - - -
109-3-5 Lyngby bro (Lyndby).
31-8-1907: Andelsselskabet 'Baadfarten Lyndby-Roskilde' ansøger om tilladelse til anlæg af en anløbsbro i Lyndby.
29-10-1907: Bevilget. (Matr. nr. 3a Lyndby).
(Vandbygningsvæsenets arkiv (SA edb-nr.8004617411 )
- - - -
1917 - DEN DANSKE HAVNELODS
Lyngby (Lyndby) bro. Roskilde fjord. Position 55̊40'9 N, 11̊57'1 E. Tilhører Aktieselskabet Baadfarten Lyndby-Roskilde. Broen er 90 m lang og forsynet med tipvognsspor.
JÆGERSPRIS SKYDETERRÆN
UTM 32N: N XXX, E XXX - Ref.nr. 106.04.
Ejer:
1980?-? Forsvaret
To baner på øvelsesterræn til bevægelige skydemål. To stk. underdele fra Pedershaab motorlokomotiver købtes fra Vandbygningsvæsenet i 1980.
Bane anlagt 1980?.
Sporvidde 785? mm. Trækkraft spil.
ASGER ISRAELSEN, Skibby
UTM 32N: N 6183950, E 681960 - Ref.nr. 106.xx.
Ejer:
1946 Gårdejer Asger Israelsen, Bakkegård, Vejleby pr. Skibby.
Formål ukendt.
- - - -
1-6-1946 - ROSKILDE DAGBLAD
Brugte tagsten. 3–4000 vingesten samt 3 jernbjælker, profil -H, 13 x 14 cm, længde 7,30 meter, og 15 længder tipvognsskinner til salg. Asger Israelsen, tlf. Vejleby 121.
HORNS HERREDS KALKLEJE, Skibby
UTM 32N: N 6180700, E 6867xx - Ref.nr. 106.xx.
Ejer:
1914-?? Løjtnant Vilhjelm-Jørgensen, Marebæksgaard, pr. Skibby.
Gødningskalkleje ved Marebæksgaard syd for Skibby.
Sporvidde ukendt. Trækkraft ukendt.
- - - -
30-9-1914 - ISEFJORDSPOSTEN
Notits: Kalkleje-fund i Horns Herred.
I den sydlige del af Horns Herred er der opdaget et kalkleje på en mark, tilhørende gdr. Vilh. Jørgensen, Marbæksgaard pr. Skibby. Kalken, der vil være egnet som gødnings-kalk, vil betyde et stort gode for egnen omkring Skibby.
1-10-1914 - ISEFJORDSPOSTEN
Artikel: Kalkleje-fund i Horns Herred.
12-1-1915, 26-1-1915 - ISEFJORDSPOSTEN
Annonce for Horns Herreds Kalkleje på Marebækgaard ved Skibby. Telefon Skibby 27. A. Vilhjelm-Jørgensen.
8-11-1916 - ISEFJORDSPOSTEN
Notits: Ved Marebækgaardens Kalkleje på løjtnant Vilhjelm-Jørgensens ejendom i Skibby er der nu taget kraftig fat på brydningen. Foreløbig er der opført en stor hjelm til lagring af kalken, der her skal tørres. Kalken føres til hjelmen pr. tipvogn. Hele bruddet bærer i det hele taget snart præget af en omfattende industriel virksomhed. Kørevejene til stedet er forbedrede, og købmand Bjergmarks motorskonnert skal besørge en del af kalktransporten. Kalken er undersøgt af det danske Hedeselskab og er konstateret at være af den bedste til gødningskalk, der endnu er fundet her i landet.
MOSEBÆKGÅRD KALKLEJE, Skibby
UTM 32N: N 6182xxx, E 681xxx - Ref.nr. 106.xx.
Ejer:
1916-19?? Ingeniør Rasmussen.
Gødningskalkleje, nærmere beliggenhed ukendt.
Sporvidde ukendt. Trækkraft ukendt.
- - - -
29-8-1916 - ISEFJORDSPOSTEN
Notits: – Kalklejet ved Mosebækgaard er solgt til en københavnsk ingeniør Rasmussen for 25,000 kr. Det er hensigten at danne kalkudførsel fra stedet. Kalken skal dels transporteres pr. tipvogn til landevejen og videre med fragtbil, og dels med motorbåd.
17-10-1916 - ISEFJORDSPOSTEN
Notits: Ved Mosebækgaarden er nu opført en stor træhjelm til lagringen af den brudte kalk. Ingeniør Rasmussen, København, leder selv kalkbruddet og flytter til november til Skibby med sin familie.
BRØDHØJGAARD's KALKLEJE, Landerslev
UTM 32N: N 6189600, E 686500 - Ref.nr. 106.xx.
Ejer:
1924-19?? Gårdejer Chr. Jeppesen, Brødhøjgaard, Landerslev.
Gødningskalkleje sydvest for Landerslev.
Sporvidde ukendt. Trækkraft ukendt.
- - - -
5-11-1924 - FREDERIKSBORG AMTS AVIS
Notits:Et kalkleje. På Brødhøjgaard i Landerslev er i sommer fundet et betydeligt kalkleje, som ser ud til at indeholde ca. 15,000 kbm. mosekalk af ret god beskaffenhed, idet gennemsnittet af analyserne, som er taget af planteavlsforeningen, holder 93,5 pct. kulsur kalk i tørstof, og som det findes i opkørte bunker, beregnet på salg, gennemsnitlig 53 pct. kulsur kalk.
Denne kalk vil blive til at købe for en pris, som ligger betydeligt under priserne på den melkalk, som tilbydes leveret på Frederikssund st., i forhold til indholdet, så det har derfor stor interesse, særlig for den nordlige del af Horns Herred, hvor der i så høj grad savnes et kalkleje. Kalken vil i nærmeste fremtid blive udbudt til salg, så at man allerede i kommende vinter vil kunne begynde at benytte den.
9-12-1924 - ISEFJORDSPOSTEN
Notits: Et nyt kalkleje i Horns herred.
Ved et tilfælde er i sommer opdaget et større kalkleje hos gårdejer Chr. Jeppesen, Brødhøjgaard i Landerslev. I den forløbne tid er lejet undersøgt og analyseret og viser sig at være både righoldigt og af særdeles god kvalitet.
Adskilige jorder i Horns herred er meget kalktrængende, og foruden det nu fundne leje har hidtil kun været et af nogen betydning, nemlig Marbækgaarden ved Skibby. Det nye leje er derfor en betydelig gevinst for egnen, og i går var repræsentanter for Frederiks-borg Amts Planteavlsforening, Horns Herreds Landboforening og Husmandsforeningen samlet på Brødhøjgaard for at tage lejet i øjesyn. ....
Efter sagkyndig opmåling menes lejet at rumme 15–20,000 kbm. kalk. Det er Jeppesens hensigt ved hjælp af et tipvognsanlæg at bringe kalken fra lejet, der ligger ret afsides op mod Overbergs skel, så nær op til gården, at det bliver let tilgængelig for forbrugerne.
14-11-1928 - FREDERIKSBORG AMTS AVIS
Annonce: Gødningskalk, tør og god, sælges. 'Brødhøjgaard's Kalkleje. Telf. Femhøj 55.
Siden er senest
rettet
10-10-2015
13-12-2019
11-4-2021